Pedagogisk dokumentasjon som strategi for barn og voksnes undersøkende prosjektarbeid i Reggio Emilia.
7. mars: Sola Kulturhus
8. mars: Nor-Kirken i Drammen
For mer informasjon og påmelding, klikk her
7. mars: Sola Kulturhus
8. mars: Nor-Kirken i Drammen
For mer informasjon og påmelding, klikk her
Mange barnehageansatte er opptatt av å forstå og utvikle pedagogisk dokumentasjon som verktøy for refleksjon i barnehagen. Når Tiziana Filippini kommer til Norge i mars, er det nettopp for å fortelle om erfaringer hun har fra arbeid med pedagogisk dokumentasjon i de kommunale barnehagene i Reggio Emilia. Hun vil forelese om pedagogisk dokumentasjon som strategi i barns og voksnes undersøkende prosjektarbeid.
Tiziana Filippini kommer til Sola Kulturhus 7. mars og til Nor-Kirken i Drammen 8. mars 2016. Hun formidler erfaringer fra arbeid med dokumentasjon og prosjektarbeid i Reggio Emilias barnehager. I konkrete eksempler viser Tiziana Filippini hvordan den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia har fokus på barns kunnskapsutvikling og demokratiske danning gjennom praktisk undersøkende prosjektarbeid. Samspillet mellom barn og voksne er en nøkkel til å forstå hvordan prosjekter tar form, og hvordan den pedagogiske dokumentasjonen er et nødvendig arbeidsredskap for stadig endring.
Tiziana Filippini er en skattet foreleser som har holdt kurs i Norge flere ganger tidligere. Hun har også vært faglig kursansvarlig på våre studiereiser til Reggio Emilia en rekke ganger. Gjennom et langt yrkesliv som pedagogista i de kommunale barnehagene i Reggio Emilia, øser hun av sine erfaringer fra ulike prosjekter der hun har jobbet nært sammen med barnehagelærere, barn og atelieristaer. Hun har en egen evne til å møte publikum ut i fra de pedagogiske utfordringene disse står midt oppe i, og kjenner kultur og forhold i nordiske barnehager godt.
Tiziana Filippini kommer til Sola Kulturhus 7. mars og til Nor-Kirken i Drammen 8. mars 2016. Hun formidler erfaringer fra arbeid med dokumentasjon og prosjektarbeid i Reggio Emilias barnehager. I konkrete eksempler viser Tiziana Filippini hvordan den pedagogiske filosofien i Reggio Emilia har fokus på barns kunnskapsutvikling og demokratiske danning gjennom praktisk undersøkende prosjektarbeid. Samspillet mellom barn og voksne er en nøkkel til å forstå hvordan prosjekter tar form, og hvordan den pedagogiske dokumentasjonen er et nødvendig arbeidsredskap for stadig endring.
Tiziana Filippini er en skattet foreleser som har holdt kurs i Norge flere ganger tidligere. Hun har også vært faglig kursansvarlig på våre studiereiser til Reggio Emilia en rekke ganger. Gjennom et langt yrkesliv som pedagogista i de kommunale barnehagene i Reggio Emilia, øser hun av sine erfaringer fra ulike prosjekter der hun har jobbet nært sammen med barnehagelærere, barn og atelieristaer. Hun har en egen evne til å møte publikum ut i fra de pedagogiske utfordringene disse står midt oppe i, og kjenner kultur og forhold i nordiske barnehager godt.