Reggio-konferansen 2024
Oslo: 6.-7. november Tid for barndom |
Onsdag 6.11. kl. 9.00-16.00 Torsdag 7.11. kl. 9-15.30 Sted: NydalenHUB (tidligere Togstasjon1), Rolf Wickstrøms Vei 15B, 0484 Oslo Pris: Hele konferansen: 2.500 for medlemmer og 3.200 for andre. Enkeltdager: 1.500 for medlemmer og 2.000 for andre. Prisen inkluderer en enkel lunsj begge dager. Påmeldingsfrist: 18. oktober. Påmeldingen er stengt. Har du spørsmål, ta kontakt med [email protected]. |
I en barnehagehverdag kan det være vanskelig å finne tid for langsomhet. Samtidig er langsomhet ofte et kjennetegn på gode prosesser der barnas rytmer ligger til grunn for sammenhenger og fortsettelser i det pedagogiske arbeidet. Hvem haster vi på vegne av? Og hvordan kan vi skape større tålmodighet og ro i det daglige arbeidet?
Årets Reggio-konferanse inviterer til refleksjon over barndommens egenverdi, våre prioriteringer, og barn og voksnes opplevelser av tid. Konferansen søker å utfordre den etablerte travelheten, og åpne rom for andre fortellinger om tidens betydning i pedagogisk arbeid.
Onsdag 6. november:
Annalisa Rabotti har vært pedagogista i det pedagogiske koordineringsteamet for barnehagene i Reggio Emilia siden 2004. Hun samarbeider med Reggio Children på flere områder, blant annet med publikasjoner, pedagogiske læringsstier og deltakelse på seminarer og workshops i Italia og i utlandet.
Annalisa har ansvar for koordineringen av barnehagen og barneskolen ved Loris Malaguzzi Internasjonale Senter der hun arbeider med design for deltakelse, kompetanseutvikling og utdanning. |
Annalisa har mangeårig og variert erfaring fra arbeid i barnehagefeltet og har også en master i pedagogisk koordinering fra Reggio Children. Hun er medlem i en vitneskapelig komite nedsatt som et samarbeid mellom Universtitet i Modena, Reggio Emilia (Avdeling for utdanning og humaniora) og kommunens barnehagemyndligheter.
|
Romina D'antonio er barnehagelærer med utdanning fra Istituto Magistrale "Matilde di Canossa” i Reggio Emilia i 1998. Hun har også studert Kunst og humaniore ved Universitet i Parma i 2003/2004.
Romina har erfaring fra barnehage og barneskole og jobbet flere år for Panta Rei Coopeative med utdanning av barnehagelærere. Organisasjonen har en sterk sosial profil og samarbeider med Reggio Emilias barnehagesektor. |
Siden 2008 har Romina jobbet som barnehagelærer I barnehagen Robinson i Reggio Emilia.
|
Torsdag 7. november:
Finding time: Celebrating slow practices in Early Childhood Education and Care.
Alison Clark er akadmiker, kunstner og forfatter og professor ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun er særlig opptatt av små barns rettigheter, langsom pedagogikk og barnehagens fysiske miljø. Alison er for mange kjent for "the mosaic approach" og sitt nære samarbeid med Peter Moss. I 2023 kom boken "Slow knowledge and the unhurried child", en bok som har inspirert oss til temaet for årets konferanse. Alison sier følgende om sin forelesning: |
This talk explores pedagogy through a temporal lens. The relationship with time in ECEC is central to young children’s and educators’ experiences of everyday life in kindergarten but often remains implicit. Drawing on the international research study: ‘Slow knowledge and the Unhurried Child’ and educator-led projects this talk investigates slow practices including in nature, with materials and through stories. How can slow pedagogies continue to be celebrated and how might educators and children benefit from a less hurried approach? |
Kjøkkenet som pedagogisk arena - hvorfor skal vi ta oss tid?
Nina Aksnes Lundemo er kokk, Reggio-inspirert barnehagelærer og forfatter. Nina har skrevet boken "Strøm er sånn lys som skravler rundt" som er publisert på Norsk Reggio Emilia Nettverk sitt forlag, og hun har forelest på konferansen vår for en del år tilbake. Hun jobber fortsatt i Steinrøysa barnehage på Lillehammer og står bak instagramkontoen @kjokkenpedagogen. På konferansen skal hun dele erfaringene sine som kjøkkenpedagog med oss. Nina sier følgende om forelesningen sin: |
Kjøkkenpedagogikk handler om å skape en arena hvor det er tid nok til å lære om råvarer med grundighet og glede. Fokuset ligger i gode råvarer for å skape næringsrik og smakfull mat som igjen gir både måltidsglede, matmot og matglede. I en tid hvor ultraprosessert mat ofte blir førstevalget, må vi se på hvordan vi som barnehage kan være med å endre på det gjennom å fokusere på felleskap, samarbeid og utforskende arbeid. |
Når øyeblikket er subjektet: en po-etisk fortelling om nærhet i pedagogisk arbeid.
Mona Nicolaysen er pedagogista, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Sørøst-Norge og leder i Norsk Reggio Emilia Nettverk. Mona har jobbet Reggio-inspirert siden slutten av 1990-tallet og har lang erfaring fra barnehagens praksisfelt. Nå jobber hun med en doktorgrad om barns livsvilkår og estetiske ytringsrom i barnehager i Gaza. Mona sier følgende om sitt bidrag på konferansen: |
Barn lever lokale liv, med nærhet til det som til en hver tid omgir dem, og jeg blir mer og mer opptatt av hvordan pedagogers valg og prioriteringer påvirker barns opplevelsesverden. Ofte styres man av en slags rasjonalitet som peker framover i tid på vegne av barna, mens barns erfaringer, som er gyldige for dem, skjer her og nå.
Jeg har lyst til å eksperimentere litt med forelesningsformatet og vil gjennom poetiske tankerekker og fotografier invitere til refleksjon over tid, relasjoner, gyldighet og etikk. |