Bestillingskurs
Vi tilbyr ulike kurs som introduserer Reggio Emilia-filosofien til barnehager og andre pedagogiske virksomheter. I tillegg til et introduksjonskurs tilbyr vi kurs som gir innblikk i sentrale emner som pedagogisk dokumentasjon og prosjekterende arbeidsmåter, rommet som den tredje pedagog, ateliekultur og estetikkens betydning i pedagogikken.
Vi tilby også veiledning til enkeltbarnehager og kommuner, og forelesninger knyttet til dagsaktuelle temaer eller andre temaer som barnehager finner interessante i en Reggio Emilia-kontekst.
Kursene kan være halvdagkurs, heldagskurs eller gjøres om en kursrekke. Noen av disse egner seg også som nettkurs.
Ta kontakt på epost: [email protected]
Vi tilby også veiledning til enkeltbarnehager og kommuner, og forelesninger knyttet til dagsaktuelle temaer eller andre temaer som barnehager finner interessante i en Reggio Emilia-kontekst.
Kursene kan være halvdagkurs, heldagskurs eller gjøres om en kursrekke. Noen av disse egner seg også som nettkurs.
Ta kontakt på epost: [email protected]
Introduksjonskurs
Vi kjenner til begrepene lyttende pedagogikk, det kompetente barnet, de hundre språk og det fysiske miljøet som den tredje pedagog, men hva betyr ordene og verdiene i norsk sammenheng? Og hvordan kan man som pedagog leve denne filosofien og utøve denne praksisen? Norsk Reggio Emilia Nettverk tilbyr introduksjonskurs som har til hensikt å gi deltakerne et innblikk i verdiene bak praksisen og skissere noe av det denne tilnærmingen til barnehagepedagogikk kan handle om i en norsk sammenheng. Kurset vil gi en innføring i:
Rom, materialer og kreativitet
Rommet som den tredje pedagog har stor betydning i de kommunale barnehagene i Reggio Emilia. Hva betyr det å betegne et rom, materialer og redskaper som en pedagog? Hvilke rom og materialer bidrar til at læring skjer i fellesskap? Og hva skal til for at det fysiske miljøet støtter barns rett til medvirkning og utforskning som utgangspunkt for lek og læring i barnehagen? Kurset vil gi en innføring i:
|
Pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid
Pedagogisk dokumentasjon bygger på en grunnleggende tro på at barn ønsker å være aktive i egne læreprosesser og at det er pedagogenes ansvar å iscenesette miljøer og situasjoner som bidrar til dette. Ved hjelp av dokumentasjon blir det mulig å reflektere over personalets syn på barn, på læring og på kunnskap/kompetanse. Koblingen til rammeplanens medvirkning og utforskning er helt sentral i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon og prosessorientert prosjektarbeid sammen med barn. Kurset vil gi en innføring i:
Ateliekultur
Atelieet har en sentral plass i de kommunale barnehagene i Reggio Emilia. Atelieet er en arena for eksperimentering og fordypning og står i sammenheng med de hundre språk. Ateliekultur handler derfor ikke bare om de tradisjonelle estetiske fagområdene, men har en tverrfaglig tilnærming der de estetiske læreprosessene står sentralt. Kurset vil gi en innføring i:
|