Nordisk Reggio-konferanse 2020
|
Sted: Garnisonen konferens, Karlavägen 100, 104 51 Stockholm
Tid: Konferansen startar torsdag 2. april kl. 8.30 og avsluttes fredag 3. april kl.16.30. Torsdag kveld er det mingling kl. 17.00, der vi kommer til å få høre flera stemmer fortelle om møter med Loris Malaguzzi og Reggio Emilia. Påmelding til konferansen skjer direkte til Reggio Emilia Institutet ved å følge denne lenken. Der finner dere også oppdatert program. Vi håper å se mange norske deltakere på konferansen. |
Nordisk Reggio-konferanse 2018
Oslo: 21.-22. november Bærekraftig pedagogikk. Etikk, estetikk og økologi |
Storsalen, Staffeldtsgate 4, 0166 Oslo
Onsdag 21.11. kl. 9.30.-17, torsdag 22.11. kl. 8.30.-15.30 Medlemspris: 2200,- Ordinær pris: 2500,- Påmelding: se nederst på siden |
De nordiske land er forbundet med hverandre på mange ulike måter - også i arbeidet med å etablere Reggio Emilia-inspirerte praksiser i barnehagene. For første gang arrangeres det nå en felles nordisk konferanse. Konferansen har flere hensikter. Vi ønsker å styrke relasjonene mellom våre land og vi ønsker å invitere til deling av teorier og praksiser på tvers av landegrenser. Norsk Reggio Emilia Nettverk er stolte over å være vertsskap for denne konferansen og håper den kan bli en møteplass for refleksjon og diskusjon.
Temaet for konferansen er Bærekraftig pedagogikk med stikkordene etikk, estetikk og økologi. Kan man snakke om bærekraftig pedagogikk? Hva kan det i så fall være? I vår tid og for/i framtiden? Og ikke minst - hva kan dette være i en nordisk sammenheng? For å belyse dette har vi fått med oss bidragsytere fra alle nordiske land og Sápmi.
Konferansen vil foregå på skandinaviske språk og på engelsk. Skandinaviske språk vil tolkes til engelsk.
Foreløpig program finner du her.
Påmeldingen er bindende.
Temaet for konferansen er Bærekraftig pedagogikk med stikkordene etikk, estetikk og økologi. Kan man snakke om bærekraftig pedagogikk? Hva kan det i så fall være? I vår tid og for/i framtiden? Og ikke minst - hva kan dette være i en nordisk sammenheng? For å belyse dette har vi fått med oss bidragsytere fra alle nordiske land og Sápmi.
Konferansen vil foregå på skandinaviske språk og på engelsk. Skandinaviske språk vil tolkes til engelsk.
Foreløpig program finner du her.
Påmeldingen er bindende.
Mari von Boehm/Finland er kunstpedagog og miljølærer. Hun har jobbet med kunst og pedagogikk i natur og uterom, spesielt på seilbåter, øyer og i skoger. Mari jobber med barn og voksne, samt kunststudenter og kunstutdanning. Forelesningen vil være på engelsk.
Art pedagogy in then wind
Art pedagogy in then wind
Guðrún Alda Harðardóttir/Island er barnehagelærer og pedagogista med master i pedagogisk lederskap. Hun tok sin doktorgrad i 2014 og har undervist på lærerutdanningen på Universitetet i Akureyri. Guðrún Alda jobber som pedagogista i barnehagen Aðalþing. En barnehage som drivers kooperativt med kommunen Kópavogur.
Barns potentiella lärande
Barns potentiella lärande
Ann Åberg/Sverige er barnehagelærer, pedagogista og jobber som konsulent for Reggio Emilia Institutet i Stockholm. Hun har jobbet med barn i barnehage i 25 år og som pedagogista i Bromma, utenfor Stockholm, i mange år. Ann har også skrevet boken Lyttende pedagogikk som kom i revidert utgave i 2018.
Att arbeta med hållbara relationer- demokratiarbete i vardagen
Att arbeta med hållbara relationer- demokratiarbete i vardagen
Kari Carlsen/Norge er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge, og har jobbet som formingslærer i barnehagelærerutdanningen siden 1985. Hun har skrevet flere bøker om de estetiske fagene og barns skapende prosesser. Karis doktorgradsavhandling fra 2015 belyser barns møter med materialer i estetiske læreprosesser, og etisk og demokratisk danning.
Utforsking av materialenes identiteter – om å skape forbindelser i økologiske læringsprosesser
Utforsking av materialenes identiteter – om å skape forbindelser i økologiske læringsprosesser
Birita Arge/Færøyene er utdannet pedagog og cand.ped. i didaktikk. Hun har grunnlagt Remida Føroyar der hun også er prosjektleder for felles prosjekter innenfor miljø og kultur i barnehager og skole. Prosjektene er vist frem i byen, og har gjennom det satt fokus på problemet med miljøforurensing. Birita jobber også som pedagog i SFO og som sensor på pedagogutdanningen på Færøyene.
Genbrugsprojekt som kulturskaber: hvordan kan vi arbejde med at skabe en miljøvenlig kultur.
Genbrugsprojekt som kulturskaber: hvordan kan vi arbejde med at skabe en miljøvenlig kultur.
Karin Eskesen/Danmark er leder for det Danske Reggio Emilia Netværk og ReMida Centre DK. Hun har vært leder af Videreuddannelsen for Pædagoger ved Danmarks Lærerhøjskole i 25 år. Karin har jobbet som konsulent for kommuner, barnehager og skoler om pedagogisk utviklingsarbeid og samarbeidet med kommuner og arkitekter om å utvikle gode pedagogiske bygg. Hun har også skrevet artikler, rapporter og bøker.
Et træ i Odense - Et Odense træ
Et træ i Odense - Et Odense træ
Bente Karkov/Danmark er skole- og fritidspedagog og har vært kunstlærer siden 2006. Hun jobber i grunnskolen og i skolefritidsordningen med barn fra 2. til 4. klasse. Bente foreleser sammen med Karin Eskesen på konferansen. Forelesningen vil være på engelsk.
Et træ i Odense - Et Odense træ
Et træ i Odense - Et Odense træ
Laila Aleksandersen Nutti/Sápmi er høgskolelektor i barnehagepedagogikk ved Sámi Allaskuvla. Hennes fokus i undervisning og forsking er joik, estetikk, teknologi og tradisjonell kunnskap, også gjennom samarbeid mellom urfolk. Hun har deltatt i forskingsprosjekter knyttet til barnehagefeltet i nord- og sørsamiske områder, og har 15 års erfaring fra praksisfeltet i samiske barnehager.
Árbevieruid eallit jođidettiin / We live traditions as we move
Árbevieruid eallit jođidettiin / We live traditions as we move
Caroline Pedersen/Norge er utdannet barnehagelærerer i 2007 og har siden 2010 jobbet som pedagogisk leder. Hun har fordypning innen estetiske fag og har nylig tatt atelieristutdanning ved Reggio Emilia instituttet i Stockholm. Caroline ser på estetikken som en viktig del av våre læringsprosesser og uttrykksmåter og som en viktig del av livet vi sammen lever her på jorda.
Perspektiver på «Bærekraftig pedagogikk» for de yngste barna i barnehagen
Perspektiver på «Bærekraftig pedagogikk» for de yngste barna i barnehagen