Innlegget er skrevet av Kari Carlsen, internasjonal kontaktperson for Reggio Children
REGGIO-REISEN 2016 ble arrangert i samarbeid med Dansk Reggio Emilia Netværk i uke 43. Vi hadde med oss to norske tolker. Francesco Puddu, som har oversatt mange forelesere fra Reggio her i Norge de siste årene, og Ann Sylvi Olsen, som er godt kjent fra ReMida-Trondheim og også som tolk for forelesere fra Reggio. Den danske tolken var Jørn Moestrup. Han er professor i italiensk historie og kjenner Reggio Emilia godt.
Reggio Emilia trekker som vanlig opp dagsaktuelle problemstillinger som har med barns liv og vilkår å gjøre. Forelesningene og studiebesøkene i barnehagene gjør at vi får en større forståelse av deres pedagogiske praksis. En praksis som er under stadig utvikling. Kjernepunkter i arbeidet med dokumentasjon og prosjektarbeidsmåter, der barna og de voksne driver det pedagogiske arbeide framover, ble grundig belyst gjennom flere presentasjoner og det er en stor inspirasjon for oss å få se arbeidet i praksis. I 2015 hadde vi hele fire institusjonsbesøk, samtidig som vi deltok i et praktisk atelier knyttet til utforsking av tegning – det grafiske språket.
Studieturen ga oss muligheter til samtaler med pedagoger fra ulike norske barnehager og med kollegaer fra andre land fordi det ofte er flere studiegrupper på plass på samme tid. Det skaper interessante møteplasser for refleksjon, der alle har noe felles tredje å snakke om, nemlig inspirasjonen fra Reggio Emilia.
En av de største verdiene ved å møte folk fra andre deler av verden i Reggio Emilia, er å se at vi har felles håp, ønsker og mål for de barna vi har ansvar for der vi er, og et syn på barns rett til gode og meningsskapende liv. Dette innebærer at synet på hvordan barn har rett til å høres og respekteres i sine egne læringsprosesser sammen med andre, blir satt på dagsordenen. Og det er viktig for oss også i Norge.
Reggio Emilia trekker som vanlig opp dagsaktuelle problemstillinger som har med barns liv og vilkår å gjøre. Forelesningene og studiebesøkene i barnehagene gjør at vi får en større forståelse av deres pedagogiske praksis. En praksis som er under stadig utvikling. Kjernepunkter i arbeidet med dokumentasjon og prosjektarbeidsmåter, der barna og de voksne driver det pedagogiske arbeide framover, ble grundig belyst gjennom flere presentasjoner og det er en stor inspirasjon for oss å få se arbeidet i praksis. I 2015 hadde vi hele fire institusjonsbesøk, samtidig som vi deltok i et praktisk atelier knyttet til utforsking av tegning – det grafiske språket.
Studieturen ga oss muligheter til samtaler med pedagoger fra ulike norske barnehager og med kollegaer fra andre land fordi det ofte er flere studiegrupper på plass på samme tid. Det skaper interessante møteplasser for refleksjon, der alle har noe felles tredje å snakke om, nemlig inspirasjonen fra Reggio Emilia.
En av de største verdiene ved å møte folk fra andre deler av verden i Reggio Emilia, er å se at vi har felles håp, ønsker og mål for de barna vi har ansvar for der vi er, og et syn på barns rett til gode og meningsskapende liv. Dette innebærer at synet på hvordan barn har rett til å høres og respekteres i sine egne læringsprosesser sammen med andre, blir satt på dagsordenen. Og det er viktig for oss også i Norge.